Skip to main content

Zákon o ochraně oznamovatelů

Naše organizace dle Zákona o ochraně oznamovatelů č. 171/23 Sb. a rovněž dle nadřazené Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1937 ze dne 23. 10. 2019 o ochraně osob, které oznamují porušení práva Unie, zajišťuje v souladu s tímto českým Zákonem a Směrnicí EU v podmínkách naší organizace účinnou a komplexní ochranu OZNAMOVATELŮ (whistleblowerů). 

Oznamovatelem se rozumí fyzická osoba (viz § 1, písm. b, Zák. č. 171/23 Sb. - dále jen „Zákon“), která oznámí informace o možném protiprávním jednání, k němuž došlo, nebo má dojít u osoby, pro kterou oznamovatel vykonává či vykonával práci a jiné obdobné činnosti (a to i zprostředkovaně (viz § 2, odst. 3 Zákona); v souvislosti s prací; v rámci boje proti korupci a za udržení fungujícího právního státu. 

Předmětem Oznámení (tj. informace o možném protiprávním jednání) jsou pak informace týkající se porušení zákonných norem, jež jsou uvedeny v bodu 8) této Směrnice (viz níže). 

Aplikací této Směrnice v naší organizaci je zajištěno vytvoření bezpečného prostředí pro Oznamovatele, ve kterém se oznamovatel nebude obávat odvetných opatření (viz § 4, Zákona) za své oznámení protiprávního jednání. 

V naší organizaci se povinně zavádí tento VNITŘNÍ OZNAMOVACÍ SYSTÉM (VOS) (viz § 8, § 19, Zákona): 

  1. Určuje se „příslušná osoba“, která je pověřena přijímáním a vyřizováním oznámení (viz § 9, Zákona). Tou je: Mgr. Jaroslav Štercl, zástupce ředitelky školy.
  2. Povinný subjekt“ (zaměstnavatel, zde naše organizace, zastoupená ředitelkou) ani nikdo jiný nesmí zasahovat do řádného výkonu činnosti „příslušné osoby“ a nesmí ohrožovat její nestrannost (viz § 11, § 21, Zákona). „Povinný subjekt“ rovněž odpovídá za zastupitelnost „příslušné osoby“ (např. pracovní neschopnost, dovolená) a trvalou přístupnost VOS pro oznamovatele (v případě osobního oznámení ve zveřejněném časovém úseku; v případě webové aplikace za její funkčnost a síťovou dostupnost). 
  3. „Příslušná osoba“ má podepsánu Dohodu o mlčenlivosti, která se vztahuje ohledně osoby oznamovatele i na informační embargo vůči „povinnému subjektu“ (viz § 11 odst. 1, písm. e, Zákona). 
  4. Naše organizace coby „povinný subjekt“ odpovídá za řádné fungování vnitřního oznamovacího systému (viz § 9, Zákona), vč. dodržování lhůt stanovených pro vyřízení oznámení (viz bod 14). 
  5. Kontaktní údaje „příslušné osoby“ - přímé telefonní číslo, vlastní emailová nebo jiná adresa pro doručování (resp. doručování dopisů „pouze k rukám příslušné osoby“) jsou zveřejněny způsobem umožňujícím dálkový přístup, tj. na internetové adrese organizace: www.zspodmarjankou.cz, (viz § 9 odst. 2, písm. b, Zákona). Zde je rovněž uveřejněna tato Směrnice, kde pak svým podpisem na personálním oddělení potvrzují zaměstnanci skutečnost, že s ní byli seznámeni. 
  6. Oznamovatel“ podává své oznámení „příslušné osobě“ písemně (dopis, email) telefonicky, či osobně. Oznámení může být učiněno i anonymně. Anonymní oznámení se uchovávají v organizaci obdobně jako řádná oznámení pro případ, že dojde k pozdějšímu ztotožnění původně anonymního oznamovatele (viz § 4 odst. 3, Zákona). Mimo režim Zákona jsou z rozhodnutí organizace tato anonymní oznámení rovněž posuzována v zájmu nápravy či předcházení protiprávnímu jednání. „Oznamovatelem“ mohou být fyzické osoby (zaměstnanci (vč. zaměstnanců jiných povinných subjektů, např. dodavatelů), OSVČ, dobrovolníci, uchazeči o zaměstnání, členové orgánů, stážisti - viz § odst. 3, Zákona), které získaly informace o porušení právního prostředí, protiprávním jednání, korupci, v pracovním kontextu (tj. v souvislosti s prací či jinou obdobnou činností). V souladu s § 9 odst. 2, písm. a) a b) bod 3., Zákona nejsou z rozhodnutí naší organizace tyto osoby vyloučeny z podávání oznámení. Předmětem oznámení tedy mohou být případné trestné činy, přestupky či jiná protiprávní jednání (např. i porušování zákonných lhůt/termínů). 
  7. „Oznamovatel“ musí před svým samotným oznámením posoudit charakter oznamované informace, tj. zda tato informace není „chráněnou informací“. Mezi „chráněné informace“, které nesmí být oznamovány, patří zejména (viz § 9 odst. 3, Zákona): informace ohrožující podstatné bezpečnostní 2 zájmy ČR, informace o činnosti zpravodajské služby, informace podléhající povinnosti zachování ochrany utajovaných informací, informace ohrožující probíhající trestní řízení, chráněné informace podle zákona upravujícího krizové řízení. Dále jde o důvěrné informace spadající pod povinnost mlčenlivosti - viz § 9 odst. 1, Zákona (např. notář, advokát, exekutor, mlčenlivost při poskytování zdravotních služeb). 
  8. Režim věcné působnosti této Směrnice (obsah oznámení, oznamované jednání) je precizován do následujících oblastí (viz níže), do kterých tedy musí protiprávní jednání spadat (viz § 2, odst. 1, Zákona). 

Ostatní oznámení/oznamovatelé, která nenaplní znaky podle § 2 odst. 1, Zákona, nebudou požívat ochrany dle tohoto Zákona a tato oznámení budou případně předávána příslušným orgánům veřejné moci (např. PČR). 

Ze Zákona přichází pro oznamovatele v úvahu podat Oznámení na protiprávní činnosti, které mají znaky trestného činu, či znaky přestupku, či porušení tohoto Zákona. Dále sem patří protiprávní činnosti z oblasti „porušení práva Unie“, kterých se musí oznamované protiprávní jednání týkat (viz § 2 odst. 1, písm. d, Zákona): 

  1. a) zadávání veřejných zakázek
    b) finanční služby, produkty a trhy a předcházení praní peněz a financování terorismu, ohrožení finančních zájmů Unie a porušení týkající se vnitřního trhu
    c) bezpečnost a soulad výrobků s předpisy
    d) bezpečnost dopravy
    e) ochrana životního prostředí
    f) radiační ochrana a jaderná bezpečnost
    g) bezpečnost potravin a krmiv, zdraví a dobré životní podmínky zvířat
    h) veřejné zdraví
    i) ochrana spotřebitele
    j) ochrana soukromí a osobních údajů a bezpečnost sítí a informačních systémů. 
  1. U ústního nebo telefonického oznámení pořizuje povinně „příslušná osoba“ zvukovou nahrávku oznámení nebo přesný přepis hovoru, resp. je sepsán písemný záznam o oznámení. Oznamovatel musí s pořízením nahrávky vyjádřit souhlas, jinak nesmí být nahrávka pořízena. V případě nesouhlasu je o podaném oznámení sepsán pouze písemný záznam. K pořízenému přepisu hovoru/oznámení a sepsání záznamu o oznámení se přikládá vyjádření oznamovatele (viz § 19, Zákona). Příslušná osoba je povinna přijmout oznámení osobně nejdéle do 14 dnů od žádosti oznamovatele (viz § 12 odst. 1, Zákona).
  2. Organizace zachovává princip důvěrnosti, tj. s podanými oznámeními se seznamuje pouze „příslušná osoba“, která zajišťuje ochranu/utajení totožnosti oznamovatele a dalších osob a informací uvedených v oznámení (tj. zejména fyzické zajištění kanceláře „příslušné osoby“, dokumentů, datových toků souvisejících s přijetím a zpracováním oznámení) - viz § 20 odst. 1, § 21 odst. 3, Zákona.
  3.  „Příslušná osoba“ nesmí sdělit totožnost oznamovatele bez jeho výslovného souhlasu třetí osobě ani orgánu, kromě zákonem stanovených výjimek (např. orgány činné v trestním řízení) - viz § 20, Zákona. V případě předání informace o totožnosti oznamovatele orgánům veřejné moci informuje o tomto příslušná osoba oznamovatele předem.

  1. „Příslušná osoba“ posuzuje důvodnost a pravdivost oznámení (viz § 7, Zákona). Dále posuzuje, zda postačuje vyřešit oznamované jednání interně. Rovněž posuzuje, zda jde, resp. nejde o oznámení ve smyslu Zákona a Směrnice EU (viz bod 8). V závažných případech (přestupek, trestný čin) postupuje oznámení příslušným orgánům veřejné moci.
  2.  „Příslušná osoba“ je oprávněna na základě této Směrnice vyžadovat obecnou součinnost od ostatních zaměstnanců organizace/obce při vyřizování/prošetřování oznámení od oznamovatelů. Dále je oprávněna vyžadovat si od ostatních zaměstnanců vysvětlení a dokumenty, jiné věci důležité pro 3 posouzení oznámení; vstupovat do všech prostor organizace (kanceláře, sklady, jiné prostory), (viz Metodika k přímé aplikovatelnosti Směrnice EU - MSČR z 4.11.2021).
  3. „Příslušná osoba“ je povinna vyrozumět oznamovatele o přijetí oznámení do 7 dnů od jeho podání (viz § 12 odst. 2, Zákona). Dále je povinna oznamovatele informovat o výsledcích posouzení oznámení do 30 dnů (ve složitých případech až do dalších +60 dnů) od potvrzení přijetí oznámení. 
  4. „Příslušná osoba“ po vyřízení/zpracování daného případu (oznámení) je povinna na základě svých zjištění navrhnout „povinnému subjektu“, tj. zde řediteli/starostovi, vhodná opatření k nápravě, předejití protiprávnímu jednání. A to tak, aby z doporučení nebylo zřejmé, kdo je oznamovatelem (viz § 7, Zákona). 
  5. Ředitel/starosta je povinen na uvedené návrhy „příslušné osoby“ reagovat. A to na základě svého rozhodnutí přijetím opatření navržených příslušnou osobou, či jiných vhodných opatření (viz § 12 odst. 5, Zákona). 
  6. „Příslušná osoba“ zodpovídá za uchovávání oznámení podaných prostřednictvím VOS, vč. nahrávek, přepisů hovorů po dobu 5 let ode dne přijetí oznámení (viz § 21 odst. 2, Zákona), jež slouží zejména k ochraně oznamovatele před odvetnými opatřeními (např. výpověď, ostrakizace) a pro případ dalšího šetření příslušnými orgány veřejné moci. 
  7. „Příslušná osoba“ tedy odpovídá za komplexní vedení evidence o jednotlivých oznámeních v elektronické podobě, tj. za monitoring oznámení od jeho přijetí až po vyřízení, a to v tomto rozsahu (viz § 2 odst. 2, Zákona; dále § 11, § 12): 
  1. a) datum přijetí oznámení
    b) jméno, popřípadě jména, příjmení, datum narození a kontaktní adresa oznamovatele
    c) posouzení důvodnosti, shrnutí obsahu oznámení, návrh opatření k nápravě povinnému subjektu, tj. řediteli/starostovi, vč. případné identifikace osoby, proti které oznámení směřovalo (pokud je její totožnost známa). Písemné vyrozumění oznamovatele o výsledcích posouzení do 30 dnů (ve složitých případech až do dalších +60 dnů)
    d) datum ukončení posouzení důvodnosti oznámení „příslušnou osobou“, vč. výsledku (viz § 21 odst. 1, Zákona). 
  1. V případě nedůvěry oznamovatele ve VOS (vnitřní oznamovací systém) naší organizace, může oznamovatel využít EOS (externí oznamovací systém) zřízený Ministerstvem spravedlnosti (https://oznamovatel.justice.cz/, viz § 7, Zákona). Či provést oznámení jeho uveřejněním (internet, média), přičemž pak záleží na subjektivním posouzení oznamovatele, zda byly splněny podmínky pro tuto formu oznámení. Pokud podmínky v jeho případě naplněny nebyly, je oznamovatel za své jednání odpovědný podle příslušných právních předpisů (např. náhrada škody či nemajetkové újmy, trestný čin pomluvy, šíření poplašné zprávy - viz § 23 až 28, Zákona (zde jsou pak definovány i přestupky a pokuty pro příslušné osoby, povinné subjekty a další osoby)). 
  2. „Povinný subjekt“, tedy naše organizace je dle § 9, Zákona povinna prokazatelně seznámit své zaměstnance s touto Směrnicí zavádějící VOS v organizaci/obci (řešení-viz bod 5 této Směrnice). 

Komentář ke Směrnici č. 34:
Příspěvkové organizace zřízené ÚSC musí zavést VOS, pokud k 1. lednu příslušného kalendářního roku mají více než 50 zaměstnanců, a to od 1.8.2023.